بهنظر میرسد سالها با متاورژنی فاصله داریم که بهعنوان یک فضای فراگیر بهصورت آنلاین ظهور میکند، جاییکه مردم میتوانند در دنیای واقعیت مجازی زندگی، کار و بازی کنند. بنابراین سؤالی که پیش میآید این است که آیا خرید زمینهای متاورس یک قمار بزرگ محسوب میشود؟
هنرمندی بهنام انجی تیلور، یکی از نسلهای روبهرشد افرادی که به دنیای مجازی جدید امیدوار است میگوید: اولین بستهی متاورس خود را در ژوئیهی 2020 حدود 1500 پوند خریدم و آن را برای نمایش آثار خودم، همچنین برای اجرای رویدادهای متاورس که هنر من و همچنین هنر دیگران را تبلیغ میکرد، خریداری کردم. انجی از برایتون، دو گالری پر از آثار هنری عجیبوغریب و زیبای دیجیتالی را در دنیای Voxels ساخت که با ارزهای دیجیتال به فروش میرسند.
آثار انجی به اندازهی یک خانه خانوادگی کوچک است؛ بلندترین آن در سه طبقه امتداد دارد و شامل یک تراس، پشت بام با یک گذرگاه سفید و سیاه و یک تاکسی صورتی است که بهطور دائمی برای تفریح به این طرف و آن طرف میرود. اما شما یک حس واقعی از مقیاس این جهان را از هوا دریافت میکنید. انجی توضیح میدهد: «با نگه داشتن کلید F میتوانید به سمت بالا پرواز کنید و به محله من نگاه کنید. در بالای گالری او میتوانید هزاران جعبهی یکسان از زمین را ببینید که تا افق کشیده شدهاند.
Voxels یکی از دهها دنیای مجازی است که خود را متاورس توصیف میکنند. این گیج کننده بهنظر میرسد زیرا مردم اغلب طوری درمورد «متاروس» صحبت میکنند که گویی تنها یک جهان مجازی وجود دارد، اما تا زمانیکه پلتفرمی به این حوزه تسلط پیدا نکند، شرکتهای مختلف زمین و تجربیات خود را در جهانهای مخصوص خود میفروشند.
محققان DappRadar میگویند که تنها در سال گذشته 1.93 میلیارد دلار ارز دیجیتال صرف خرید زمین مجازی شده است که 22 میلیون دلار از آن برای حدود 3000 قطعه زمین در Voxels هزینه شده است. DappRadar میتواند بر این موضوع نظارت داشته باشد زیرا Voxels روی سیستمهای ارز دیجیتال اتریوم ساخته شده است که تراکنشها در آن، مانند تمام ارزهای مجازی در یک بلاک چین عمومی ثبت و منتشر میشود.
یکی از محبوبترین دنیاهای متاورسی، Decentraland است. جهان مجازی که سال 2020 راه اندازی شد و زمینهایش به قیمت هزاران و حتی میلیونها دلار به فروش میرسد. سامسونگ، یو پی اس و ساتبیز از جمله شرکتهای معروفی هستند که در دنیای مجازی زمین خریداری کرده و حتی فروشگاهها و مراکزی برای بازدید مشتریان در آنجا ساختهاند.
برند مد لوکس Philipp Plein همچنین طرحی به اندازهی چهار زمین فوتبال دراختیار دارد که امیدوار است درنهایت آنها را به فروشگاه و گالری متاورسی تبدیل کند. بااینحال، مالک شرکت مورداشاره میگوید که مادرش با خرید 1.5 میلیون دلاری او در متاورس موافق نبوده است. او میگوید: مادرم به من زنگ زد و گفت چهکار کردی؟ چرا؟ دیوانهای؟ چرا اینقدر پول خرج میکنی؟ این چیست؟
مالک Philipp Plein بیش از یک سال است که کالاهای خود را در ازای دریافت ارز دیجیتال مختلف بهصورت آنلاین میفروشد. اوایل سال 2022، او یک فروشگاه جدید در خیابان اولد باند لندن افتتاح کرد که در آن پوشاک و برخی توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) را در ازای ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم و همچنین پوند میفروشد.
او میگوید باز کردن مغازه کمک میکند تا درمورد متاورس بیشتر بیاموزد و میافزاید: «گامی جسورانه برداشتم که در یک قطعه زمین خرج کردم. خرید یک قطعه زمین در متاورس، گامی جسورانه برای من بهحساب میآید. البته باید به این فکر میکردم که بیشاز ۲۴ سال با نام تجاری خود کار کردهام و اگر دوباره نیاز به شروع مجدد داشته باشم، چهکاری باید انجام دهم؟
بااینحال، Dapp Radar با سقوط ارزش ارزهای دیجیتال میگوید که ارزش املاک و مستغلات متاورس نزدیک به پایینترین سطح سالانه است. آدیداس، آتارس، یوبی سافت، بایننس، وارنر موزیک و گوچی تنها برخی از شرکتهای چندملیتی هستند که در یکی دیگر از متاورسهای رمزنگاری بهنام Sandbox زمینهایی خریداری کردهاند که از آنها برای فروش و تبلیغ محصولات و خدمات بهره میبرند.
گوچی همچنین در Roblox نیز فعالیت دارد که در کنار سایر پلتفرمهای بازی بزرگ مانند Minecraft و Fortnite، بهعنوان اصلیترین جریان متاورسهای نوپا، دیده میشود. این شرکتهای سازندهی بازی، زمین نمیفروشند و بدون استفاده از فناوری بلاک چین اداره میشوند. بااینحال، از قبل برخی اجزای کلیدی که برای یک متاورس واقعی به آنها نیاز داریم را در اختیار دارند.
شهر گوچی در یک سال گذشته بیش از 36 میلیون بازدید داشته، درحالیکه نایکلند در 11 ماه بیش از 25 میلیون بازدید داشته است. بازیکنان در شهر گوچی میتوانند با پول واقعی برای آواتارهای خود لباس بخرند. در Nike Land نیز میتوانند با امتیازهایی که با بازی کردن به دست میآورند، تیشرت و کفش برای آواتارها تهیه کنند.
بهنظر میرسد که مد صنعتی است که بیش از همه مشتاق پذیرش فرصتها و خطرات مرتبط با متاورس است. خانهی مد دیجیتال The Fabricant مستقر در آمستردام نیز لباسهایی برای آواتارها، طراحی مجموعهها و لباسهای سفارشی برای کاربران Decentraland ،Sandbox و دیگر متاورسهای رمزنگاری تولید میکند. امبر جائه اسلوتن یکی از بنیانگذاران The Fabricant میگوید: زمانیکه شروع کردیم، همه ما را دیوانه صدا کردند، زیرا میگفتند چرا به این نیاز دارید؟
رکورد فروش فابریکانت تاکنون یک لباس دیجیتال است که 19000 دلار فروخته شد، اگرچه این لباس بهعنوان یک NFT عرضه شد و نمیتوان آن را در دنیای واقعی پوشید. این شرکت بهتازگی 14 میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده است که روی ایدهی آن در متاورس شرطبندی کردهاند که بسیاری از ما بهزودی بخشی از زندگی خود را در متاورس زندگی خواهیم کرد. اما مشخص نیست که آیا و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. متاورسهای کریپتو عموماً جمعیت کمی دارند و فقط در زمان برگزاری رویدادها مورد استفاده قرار میگیرند و حتی در آن شرایط نیز جمعیت حاضر نهایتاً هزاران نفر خواهد بود و هنوز خبری از جمعیتهای میلیونی در این جهانهای مجازی نیست.
گزارشها نشانگر این است که افراد حتی در دنیای مجازی متا که با میلیاردها دلار سرمایهگذاری توسعه داده شده است، مدت زمان طولانی را سپری نمیکنند. البته افرادی مانند خانم اسلوتن متقاعد شدهاند که با توسعهی دنیای مجازی، مردم نیز در آنجا حضور خواهند یافت. او میگوید: مطمئناً بازار انبوهی در این زمینه وجود خواهد داشت زیرا اگر به نسل جوان فکر کنید، آنها از مدتها قبل به انجام بازیهای کامپیوتری روی آوردهاند و برای آنها هیچ فرقی میان جهان مجازی و واقعی وجود ندارد. البته این جهانها همچنان باید توسعه داده شوند.