باوجود هزینه‌های نجومی متا در توسعه‌ی متاورس، موفقیت آن درمقایسه با فناوری‌های محبوب ناچیز است

دنیای مجازی متاورس

به‌نظر می‌رسد متاورس پرهزینه‌ترین پروژه‌ی تاریخ فناوری باشد. طبق تجزیه‌وتحلیل‌های بیزنس‌اینسایدر از پرونده‌های مالی متا، این شرکت از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۳۶ میلیارد دلار به بخش Reality Labs بازوی واقعیت مجازی و متاورس غول رسانه‌های اجتماعی جهان تزریق کرده است که همچنان سوددهی ندارد. واحد مذکور در سه‌ماهه‌ی اخیر، با کسب درآمد ۲۸۵ میلیون‌دلاری، ضرر عملیاتی ۳٫۷ میلیار دلاری را ثبت کرد که درمقایسه‌ با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

متا با انتشار گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، دومین سه‌ماهه‌ی متوالی را با درآمدزایی کم‌تر تجربه کرد؛ موضوعی که باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران مضطرب از این شرکت درخواست کنند تا روی کسب‌وکارهای اصلی و قابل‌اعتمادتر خود ازجمله تبلیغات و سرویس‌های پولی، تمرکز کند. بااین‌حال، مارک زاکربرگ همچنان به سرمایه‌گذاری‌ میلیاردها دلار در رویای متاورس خود ادامه می‌دهد و استدلال می‌کند که این فناوری، آینده‌ی دنیای محاسبات است. به‌گفته‌ی مدیرعامل متا، این شرکت در یک دوره‌ی سه تا پنج‌ساله، سرمایه‌ی قابل‌توجهی را در مجمع سهام‌داران از دست خواهد داد. درحالی‌که زاکربرگ اعتقاد دارد که پول نقد، راه موفقیت و سودآوری متاورس است، اینسایدر فهرستی از نوآوری‌های بسیار موفق جهان را جمع‌آوری کرده است که هزینه‌ی توسعه‌ی آن‌ها نسبت‌به هزینه‌های متا در متاورس، بسیار ناچیز است. البته باید توجه داشته باشید که نرخ تورم در هزینه‌های ساخت اولین نسل محصولاتی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، محاسبه نشده است.

آیفون اپل
نخستین نسل آیفون در سال 2007 روانه‌ی بازار شد و اپل با سال‌ها تلاش و بهره‌مندی از برخی باهوش‌ترین مهندسان در زمینه‌های مختلف، این محصول را تولید کرد. گزارش‌های متعددی درباره‌ی این‌که اپل واقعاً چقدر برای ساخت گوشی هوشمند خود هزینه کرده است وجود دارد. به‌نقل از مدیر ارشد ناشناس شرکت کوپرتینویی، ساخت آیفون حدود 150 میلیون دلار هزینه داشته است که رقم زیادی به‌نظر نمی‌رسد. نشریه‌ی فناوری اطلاعات، هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ی اپل را بین سال‌های 2002 تا 2007 رقمی معادل ۳٫۴ میلیارد دلار اعلام کرده است.

آیفون اپل

اندروید
در دنیای امروزی اندروید محبوب‌ترین نرم‌افزار جهان به‌شمار می‌رود که فعالیت خود را به‌عنوان یک استارتاپ مستقل آغاز کرد و در ابتدا برای دریافت پول نقد از سرمایه‌گذاران با مشکلاتی مواجه بود. براساس گزارشات منتشرشده، اندی روبین، بنیان‌گذار این سیستم‌عامل، 10 هزار دلار و مقدار نامشخصی سرمایه‌ی اولیه از استیو پرلمن، فن‌شناس مشهور، برای ادامه‌ی فعالیت شرکت متبوعش دریافت کرده است. گوگل درسال 2005، اندروید را با پرداخت حدود 50 میلیون‌دلار به زیر پرچم خود آورد. نخستین گوشی اندرویدی موسوم به HTC Dream درسال 2008 روانه‌ی بازار شد و گوگل در آن دوره حدود 6.6 میلیارد دلار برای تحقیق‌وتوسعه‌ی محصول مورداشاره هزینه کرد. بایگانی‌های سالانه نشان می‌دهند که تلاش‌های غول جستجو شامل حوزه‌هایی فراتر از سیستم‌عامل موبایلی این شرکت نیز می‌شود. به گفته‌ی این شرکت، درحال‌حاضر بیش‌از سه میلیار دستگاه فعال اندرویدی درجهان وجود دارد و بنابراین زاکربرگ در این رقابت به‌شدت عقب است.

گوشی اندروید

خودروهای هوشمند و بدون ‌راننده
درحالی‌که شرکت‌های بزرگ فناوری و بسیاری از استارتاپ‌ها تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه‌ی خودروهای بدون‌راننده سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما این محصولات همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند. مک کینزی تخمین زد که سرمایه‌گذاران از سال 2010 تا 2021 حدود 100 میلیارد دلار برای توسعه‌ی فناوری‌های موردنیاز وسایل‌نقلیه‌ی خودران ازجمله رادارها، دوربین‌ها و حسگرهای لایدار، هزینه کرده‌اند. این رقم بیشتر از هزینه‌ی 36 میلیارد دلاری متا در متاورس است، اما دو دوره‌ای طولانی‌تر برای توسعه‌ی فناوری مذکور صرف شده است. نیویورک‌تایمز در سال 2021 اعلام کرد شرکت‌های خاص، هرکدام تا 10 میلیارد دلار برای خرید وسایل نقلیه‌ی هوشمند و بدون راننده در جاده‌ها هزینه‌ خواهند کرد. این گزارش همچنین تخمین می‌زند که کل سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مثل Waymo، Cruise، Motional، Zoox و Argo AI برای عرضه‌ی خودروهای بدون‌راننده به بازار، حدود 27 میلیارد دلار است.

خودروهای هوشمند و بدون ‌راننده

ایکس‌باکس
مایکروسافت با سرمایه‌گذاری بیش‌از ۴ میلیارد دلار در توسعه‌ی ایکس باکس، نخستین کنسول بازی خود را در سال 2001 رونمایی کرد. به‌نقل از دین تاکاهاشی، نویسنده‌ی کتاب ایکس‌باکس: «طرح مایکروسافت برای راه‌اندازی انقلاب سرگرمی»، فقط 20 ماه زمان برد تا از ایده‌ی اولیه به معرفی محصول برسد. ایکس‌باکس یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ است و حدود 14 درصد از سهم بازار جهانی را دراختیار دارد.

ایکس‌باکس

بلندگوهای هوشمند آمازون اکو
آمازون برای عرضه‌ی اسپیکرهای هوشمند سری اکو (Echo) صدها میلیون‌دلار هزینه کرد. جف بزوس بنیان‌گذار این شرکت، اجازه‌ی صرف  چنین هزینه‌ای را در ساخت محصول مورداشاره داد. وی به‌طور منظم و یک‌روز در میان، با تیم توسعه‌دهنده ملاقات داشت تا به تصمیم‌گیری درمورد اسپیکرهای هوشمندش کمک کند.

بلندگوهای هوشمند آمازون اکو

سونی پلی‌استیشن
پلی‌استیشن با دراختیار داشتن بیش‌از 80 درصد سهم بازار، محبوب‌ترین کنسول بازی جهان به‌شمار می‌رود. طبق تجزیه‌وتحلیل‌ گاردین، غول فناوری ژاپنی به‌عنوان سازنده‌ی این محصول، کم‌تر از 5 میلیار دلار برای مراحل تحقیق‌وتوسعه‌ی آن هزینه کرده است. علاوه‌براین، گاردین خاطرنشان کرد که این بودجه افزون‌بر کنسول‌های سونی، شامل هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه‌‌ی هدست واقعیت مجازی این شرکت یعنی پلی‌استیشن‌ VR نیز می‌شود. این درحالی است که سونی برخلاف متا، حدود یک‌چهارم درآمد خود را از واحد بازی به‌دست می‌آورد.

سونی پلی‌استیشن