طرح رجیستری گوشی چیست؟
طی طرح رجسیتری یا طرح ریجستری همتا تمامی گوشیهای مورد استفاده کاربران، در یک سامانه جامع ثبت خواهند شد. سامانه فعالسازی گوشی که درحالحاضر سامانه همتا نامیده میشود توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و به مرحله اجرا رسیده است. طبق اعلام رسمی این وزارتخانه این طرح از تاریخ 28 مهر 1396 فعال شده و به واسطه آن از ورود و قاچاق گوشیهای بیکیفیت و همچنین غیررسمی به بازار جلوگیری شده است. نکتهی قابلتوجه اینکه شروع این طرح در اواسط سال 1385 کلید خورده بود اما به علت نبود امکانات و زیرساختهای مناسب در اوایل سال 1386 دستور توقف آن صادر شد. بعد از گذشت سالها و تحقیقات انجام شده توسط سازمانهای مرتبط، در نهایت پاییز 1396 به عنوان نقطه شروع این طرح انتخاب شد. هدف اصلی این طرح مبارزه با کالای قاچاق و واردات غیرقانونی گوشیهای همراه است. دولت توانست با برقراری این طرح از میزان کالای قاچاق موجود در بازار کاسته و نابسامانی بوجود آمده در این بخش مهم بازار را تا حدودی برطرف کند. در نتیجه این طرح تنها گوشیهایی که از طریق مراجع قانونی (گمرک) وارد کشور شدهاند فعال خواهند شد.
رجیستری گوشی چیست و چرا باید انجام شود؟
در پاسخ به اینکه ریجستری گوشی یا رجیستری گوشی چیست باید گفت که وزارت صمت برای مدیریت بهتر بازار گوشی موبایل و رقابت با محصولات قاچاق از طرح ریجستری گوشی موبایل رونمایی کرد. طی طرح رجیستری هر گوشی هوشمند جدید باید در سامانه همتا پس از دریافت کد همتا ثبت و فعالسازی شود. در غیر این صورت پس از دریافت اخطار از دسترس خارج میشود. آنچه گفتیم توضیح کوتاهی در مورد پرسش «رجیستری گوشی چیست» بود. حال که کمی در مورد رجیستری چیست توضیح دادیم به بررسی موارد دیگر میپردازیم. گوشی یا تبلت سیمکارت خوری که از مبادی قانونی وارد کشور نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد، در صورت عدم رجیستر پس از گذشت یکماه (30 روز) قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور سرویس دریافت نمیکند و قابل استفاده نخواهد بود. خریداران میتوانند درصورت بروز هرگونه مشکل یا شکایت در زمینهی استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعالسازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، مرکز تماس طرح با شماره 096366 یا شماره 135 سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته یا به پورتال سازمان تعزیرات مراجعه کنند. برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه باوجود طی تمام مراحل فعالسازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی، موضوع باید به مرکز تماس طرح به شماره 096366 اعلام شود.
آموزش استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا
چهار روش متفاوت برای استعلام دستگاه در سامانه همتا وجود دارد که شما را با هر کدام از آنها آشنا خواهیم کرد. نکتهی قابلتوجه اینکه در هر چهار روش پایین نیازمند شناسه IMEI دستگاه خواهید بود که میتوانید برای به دست آوردن آن از کد #06#* استفاده کنید یا نگاهی به پشت جعبه گوشی هوشمند داشته باشید.
1. انجام رجیستری گوشی با USSD
شاید بتوان این روش را راحتترین و همچنین در دسترسترین طرح این سامانه نامید. بهمنظور استفاده از طرح ریجستری گوشی ابتدا #7777* را شمارهگیری نمایید؛ سپس عدد 2 را به عنوان گزینه فعالسازی انتخاب کنید.
در بخش بعدی برای ریجستری گوشی باید شماره 15 رقمی IMEI موجود روی جعبه دستگاه را وارد نمایید. در این مرحله از سامانه، شماره همراه خود را ثبت و کد رجیستری مربوط به گوشی را وارد کنید. اکنون گوشی شما با دریافت یک پیامک از طریق این سامانه، فعال خواهد شد.
2. رجیستری گوشی با اپلیکیشن سامانه همتا:
علاوهبر کد USSD کاربران میتوانند از طریق اپلیکیشن سامانه همتا نیز گوشی خود را رجیستر کنند. این اپلیکیشن هم برای گوشیهای اندرویدی و هم برای گوشیهایی که دارای سیستم عامل iOS میباشند در دسترس عموم قرار گرفته است. بهمنظور استفاده از این اپلیکیشن ابتدا گزینه فعالسازی را انتخاب نمایید سپس شماره تلفن همراه خود، IMEI دستگاه و همچنین کد فعالسازی را وارد نمایید. اکنون گوشی شما در سامانه همتا ثبت شده و گوشی شما فعال است.
انجام رجیستر گوشی با وبسایت سامانه همتا:
علاوه بر روشهای بالا شما میتوانید از طریق وبسایت همتا گوشیهای خود را فعال کنید. تنها کافیست به وبسایت سامانه همتا بروید و برای رجیستر گوشی وارد بخش فعالسازی شوید و همانند اپلیکیشن این سامانه موارد درخواستی را ثبت نمایید تا امکان رجیستر گوشی را داشته باشید.
آموزش نحوه رجیستری گوشی سامسونگ
نحوه رجیستری گوشی سامسونگ بسیار ساده است و میتوانید با مراجعه به سایت همتا یا استفاده از اپلیکیشن همتا نسبتبه ریجستری گوشی سامسونگ یا هر برند دیگری اقدام کنید. در ادامه به شما آموزش نحوه رجیستری گوشی سامسونگ را ارائه میدهیم.
آموزش نحوه رجیستری گوشی شیائومی
برای ریجستری گوشی شیائومی مانند محصولات شرکت سامسونگ یا شرکتهای دیگر میتوانید از سامانه همتا استفاده کنید. یکی از راحتترین روشها نیز استفاده از کد دستوری است که کمی پیش توضیح دادیم. در ادامه به آموزش نحوه رجیستری گوشی شیائومی میپردازیم.
آموزش شناسایی گوشی قاچاق و رجیستر شده
یکی از مهمترین مزایای راهاندازی طرح رجیستری و سامانه همتا را میتوان شناسایی گوشیهای قاچاق عنوان کرد، اما روش شناسایی این گوشیها ممکن است کماکان برای بسیاری از افراد، نامعلوم مانده باشد. بهترین روش شناسایی گوشی قاچاق را میتوان استعلام اصالت گوشی عنوان کرد که روشهای مختلف آن را در قسمتهای بالا آموزش دادیم. هنگامیکه استعلام اصالت گوشی را از روشهای ذکر شده انتخاب کنید، خواهید دید که شناسه IMEI توسط سامانه همتا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده میشود. شما بهراحتی و مطابق با تصویر زیر، میتوانید اطلاعات گوشی را مشاهده کرده و قانونی بودن آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که این اطلاعات مربوط به مدل و مشخصات فنی دستگاه میشود؛ این مسئله ارزش بالایی دارد و باعث میشود تا افراد سودجو نتوانند از شناسه IMEI یک گوشی دیگر سوء استفاده کنند. البته بد نیست بدانید که امکان استعلام اصالت گوشی ازطریق ارسال پیامک کوتاه هم وجود دارد. شما میتوانید شناسه IMEI گوشی موردنظرتان را ازطریق پیامک به شماره 7777 ارسال کنید. در ادامه و ظرف مدت زمانی کوتاه، اطلاعات مربوط به گوشی هوشمند برای شما ارسال میشود و بدین ترتیب، میتوانید اصالت گوشی را مورد بررسی قرار دهید. یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید گوشی هوشمند و بعد از دریافت استعلام اصالت آن باید مدنظر داشته باشید، دریافت کد فعالسازی از فروشنده است. معمولاً این کد فعالسازی روی یک کارت مخصوص درج شده است. شما میتوانید این کارت را درون جعبه دستگاه پیدا کنید یا آن را بهصورت مستقیم از فروشنده دریافت کرده و در حضور هم، گوشی را فعالسازی کنید.
آموزش فعالسازی گوشی نو
هماکنون با روشهای استعلام اصالت دستگاه جدید آشنا شدید و هنگامیکه هیچ اخطاری مبنیبر غیرقانونی بودن آن دریافت نکردید، میتوانید مراحل پایین را با خیال آسوده انجام دهید. البته فراموش نکنید که فعالسازی گوشی نو در سامانه همتا هم 3 روش مختلف دارد و ما هر سه مورد را آموزش خواهیم داد. در نهایت این شما هستید که باید سادهترین روش فعالسازی گوشی جدید را در میان سه روش پایین، انتخاب کنید.
1. فعالسازی ازطریق سایت همتا hamta.ntsw.ir
یکی از سادهترین روشهای فعالسازی گوشی هوشمند جدید را میتوان ورود به وبسایت hamta.ntsw.ir عنوان کرد. روی آدرس کلیک کرده و با ورود به صفحه اصلی، مطابق با تصویر پایین اقدام به انتخاب گزینه فعالسازی کنید.
هنگامیکه این گزینه را انتخاب کردید، وارد صفحهای جدید خواهید شد که در آن یک باکس نمایش داده میشود و اطلاعات جدیدی را از شما درخواست میکند. توجه داشته باشید که فیلد اول از شما میخواهد که شماره تلفن همراه اصلی خود را وارد کنید، سپس در فیلد دوم هم باید شناسه IMEI را وارد و در ادامه هم باید کد فعالسازی را در فیلد سوم وارد کنید. در مرحله بعد باید کد امنیتی نمایش داده شده را در فیلد مربوطه وارد و در نهایت گزینه آبی رنگ فعالسازی را انتخاب کنید.
بدین ترتیب، فعالسازی گوشی هوشمند جدید شما در سامانه همتا انجام میشود یا اصطلاحاً، گوشی هوشمند شما رجیستر خواهد شد.
2. استفاده از کد دستوری #7777*
شما میتوانید از کد دستوری ذکر شده هم برای فعالسازی گوشی هوشمند خود استفاده کنید. هنگامیکه کد دستوری را در گوشی هوشمند جدید خود وارد کنید.
صفحهای جدید نمایش داده میشود که گزینههای مختلفی دارد. شما باید عدد ۲ را بهمنظور آغاز فعالسازی گوشی نو در سامانه همتا وارد کرده و تأیید کنید.
در ادامه از شما خواسته میشود که شناسه IMEI گوشی را وارد کنید. همانطور که گفته شد، این شناسه در پشت جعبه دستگاه قرار دارد یا میتوانید آن را با انتخاب کد دستوری #06#* مشاهده کنید. در هر صورت، شناسه را به درستی وارد کرده و تأیید کنید تا وارد بخش بعدی شوید.
در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد دارید گوشی را بهنام آن، تغییر مالکیت دهید یا بهعبارت دیگر، فعالسازی کنید، وارد کرده و از این مرحله هم عبور کنید. البته ممکن است این شماره سیمکارت بهصورت پیشفرض نمایش داده شود که در این حالت باید عدد کنار آن را وارد کرده و در نهایت، تأیید کنید.
در این مرحله باید کد فعالسازی را که یک عدد 6 رقمی است، وارد کنید. توجه داشته باشید که این عدد با صفر شروع نمیشود. معمولاً این کد در کارت گارانتی دستگاه وجود دارد یا توسط فروشنده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
در ادامه صفحهای جدید را مشاهده خواهید کرد که در آن، شناسه IMEI گوشی و شماره سیمکارت درج شدهاند. در حقیقت این صفحه جدید بدینمنظور نمایش داده شده است که شما اطلاعات کلی خود را مجدداً مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که صحت آن را تأیید میکنید، عدد 1 را وارد کرده و گزینه ارسال را انتخاب کنید.
در پایان کار هم شاهد صفحهای جدید خواهید بود که نشان میدهد گوشی جدید شما برای شماره سیمکارتی که وارد کردهاید، فعالسازی شده است؛ در نهایت باید روی تأیید ضربه بزنید.
شما هماکنون موفق شدید فعالسازی گوشی نو را ازطریق کد دستوری #7777* انجام دهید.
3. فعالسازی با استفاده از اپلیکیشن همتا
زمانیکه وارد اپلیکیشن همتا در گوشی هوشمند شوید، بخش مربوط به فعالسازی را مشاهده خواهید کرد. هنگامیکه فعالسازی را انتخاب کردید، مطابق با روش وبسایت باید عمل کنید. درحقیقت باید شناسه دستگاه، شماره سیمکارت و کد فعالسازی را وارد و در نهایت، تأیید کنید. بدینترتیب و در سریعترین زمان ممکن، گوشی هوشمند جدید خود را فعال خواهید کرد.
آموزش ثبت رجیستری گوشی مسافری
یکی دیگر از روشهای فعالسازی و وارد کردن گوشی از خارج کشور را میتوان ازطریق مسافرت عنوان کرد. فرض کنید شما به یک سفر خارجی رفتهاید و در سفر اقدام به خرید گوشی هوشمند جدیدی کردهاید. واضح است که هنگام ورود به کشور، باید آن را فعالسازی کنید و انجام این کار هم مراحل خاص خود را دارد که شامل پرداخت هزینه رجیستری گوشی مسافری میشود. توجه داشته باشید که پرداخت حق گمرک، فقط شروع کار بوده و در نهایت باید اطلاعات مربوطه را به سامانه همتا هم ارسال کنید تا ثبت گوشی مسافری انجام شود. ما در ادامه روش کامل فعالسازی گوشی مسافری را به شما آموزش خواهیم داد که شامل مراحل پرداخت هزینه گمرکی گوشی هم میشود.
گام اول: در مرحله نخست باید وارد وبسایت اینترنتی رسمی گمرگ (epl.irica.gov.ir/lmeiregister) شوید. هنگامیکه وارد این وبسایت شدید، باید شناسه IMEI گوشی جدید خود را وارد کنید. یکی از موارد مهمی که باید مدنظر داشته باشید، تعداد شناسه دستگاه بوده که باتوجه به تعداد خشاب سیمکارت، متفاوت خواهد بود. در قسمت قبل هم گفتیم که برای دستیابی به شناسه گوشی هوشمند میتوانید از کد دستوری #06#* استفاده کنید. البته در پشت جعبه گوشیهای رسمی هم شاهد برچسبهایی خواهید بود که شناسه IMEI درج شده است. صحیح بودن شناسهها به خوبی گویای اصالت دستگاه است. نکتهی قابلتوجه اینکه زمانیکه وارد صفحه اصلی وبسایت گمرک شدید و گوشی هوشمند شما هم دو سیمکارت است، باید با انتخاب گزینه سبز رنگ جمع، شناسه IMEI دوم را هم وارد کنید.
گام دوم: در مرحله بعدی باید منتظر پاسخ استعلام از سامانه همتا باشید. در حقیقت پیغام جدیدی که نمایش داده خواهد شد، مدل و برند دستگاه را نمایش خواهد داد و درصورتیکه اطلاعات نمایش داده شده صحیح باشد، باید گزینه ادامه را انتخاب کنید. گاهی وقتها ممکن است که مدل نمایش داده شده توسط سامانه همتا با مدل گوشی شما متفاوت باشد. در این حالت نباید شتابزده عمل کنید و بهترین اقدام ممکن را میتوان تماس با پشتیبانی سامانه همتا دانست؛ شماره تماس پشتیبانی همتا، 096366 است.
گام سوم: در مرحله بعدی وارد صفحه جدیدی خواهید شد که باید مدل و مشخصات فنی را درکنار نوع دستگاه انتخاب کنید. بهعنوان مثال، ممکن است نوع دستگاه شما که قصد ثبت رسمی آن را دارید، تبلت باشد و اگر چنین است، باید در این مرحله مشخص شود. توجه داشته باشید که تمام گزینهها بهصورت پیشفرض در لیست قرار دارند و فقط شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید.
نکته: توجه داشته باشید که در صورت عدم تطبیق اطلاعات انتخابی با اطلاعات دستگاه، حتی پس از پرداخت عوارض مربوط به گمرک هم امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت. شما نباید نگران شوید، فقط باید در وارد کردن اطلاعات اولیه گوشی هوشمند جدیدتان، نهایت دقت را به خرج دهید.
گام چهارم: هنگامیکه مشخصات فنی مربوط به برند گوشی هوشمند را وارد کردید، دیگر وقت آن رسیده است که سراغ اطلاعات هویتی خود بروید و آنها را اعلام کنید. صفحهای ظاهر میشود که در آن باید تابعیت خود را اعلام کنید. در صورتیکه تابعیت شما ایرانی باشد، حتماً باید در باکس جدید و فیلدهایی که نمایش داده میشود، شماره سیمکارت، کد ملی و سایر اطلاعات مربوط به ورودی گمرک را وارد کنید. همچنین داشتن شماره گذرنامه و اعلام آن هم ضروری است. در صورتی که اطلاعات مربوطه را به درستی اعلام نکنید یا به عبارتی دیگر، متعلق به مسافر نباشد، وبسایت گمرک وارد مرحله بعدی نخواهد شد تا زمانیکه موارد را به درستی وارد کنید. همچنین امکان دارد مسافر دارای تابعیت غیرایرانی باشد که این مورد هم باید بهصورت کاملاً دقیق، انتخاب و مورد تأیید قرار گیرد.
گام پنجم: قطعاً به خاطر دارید که در گام قبلی، شماره سیمکارت خود را وارد کردهاید. در این مرحله یک کد به سیمکارت موردنظر ارسال شده که با وارد کردن آن در بخش مربوطه و انتخاب گزینه ادامه مراحل، وارد سایر بخشها خواهید شد.
گام ششم: در گام ششم فعالسازی گوشی در سامانه گمرک وارد بخش جدیدی خواهید شد که شناسه پرداخت و مبلغ موردنظر (حقوق و عوارض گمرکی) نمایش داده شده است. در صورتی که تمام اطلاعات مورد تأیید شما هستند، گزینه پرداخت را انتخاب کنید. البته این امکان وجود دارد که شما نیازمند بازگشت به بخش عقب باشید که گزینه آن هم مشخص است؛ توجه داشته باشید که این گزینه فقط در صورت نیاز برای ویرایش اطلاعات، موردنیاز خواهد بود.
گام هفتم: معمولاً پس از انتخاب گزینه پرداخت در هر وبسایت اینترنتی، انتظار داریم وارد درگاه پرداخت شویم یا درگاه موردنظرمان را انتخاب کنیم. این بخش از وبسایت و سامانه گمرگ هم از این قاعده مستثنی نیست. شما باید مطابق با تصویر زیر، کد امنیتی را به درستی وارد و یکی از درگاههای پرداخت نمایش داده شده را انتخاب کنید. در نهایت و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی، مبلغ موردنظر را پرداخت خواهید کرد.
گام هشتم: این مرحله اهمیت زیادی دارد و لطفاً دقت لازم را به خرج دهید. پس از پرداخت عوارض گمرک به صفحهای جدید هدایت خواهید شد که اطلاعاتی مربوط به کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت نمایش داده میشود؛ لطفاً این کدها را تا پایان فرایند و فعالسازی گوشی مسافری در یک کاغذ یادداشت کرده و نگه دارید. در این مرحله و صفحه جدید نمایش داده شده یک گزینه با عنوان تکمیل فرایند وجود دارد؛ شما باید روی این گزینه کلیک کرده تا وارد مرحله بعد شوید.
گام نهم: پس از اینکه گزینه تکمیل فرایند را انتخاب کردید، وارد صفحه جدیدی خواهید شد که پیغام موفقیتآمیز بودن ثبت شناسه برای شما نمایش داده میشود. پس از نمایش این پیغام، باید گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. یکی از اشتباهاتی که برخی از مسافران عزیز انجام میدهند، نداشتن توجه کافی و انتخاب نکردن این گزینه مهم است. در صورتی که این گزینه را انتخاب نکنید، هیچگونه اطلاعاتی از سوی گمرک برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد. نتیجه این کار عدم ارسال کد فعالسازی دستگاه بهصورت فوری توسط سامانه همتا برای شما خواهد شد.
گام دهم: این مرحله را باید بهعنوان آخرین مرحله کاری سامانه گمرک بدانیم. هنگامیکه شما گزینه ارسال اطلاعات به سامانه همتا را انتخاب کردید، پیغام زیر برای شما نمایش داده میشود و دستور شما را مورد تأیید قرار خواهد داد.
پس از مشاهده این پیغام، یک پیامک مطابق با تصویر پایین دریافت خواهید کرد. متن این پیام گویای همه چیز است و شما باید برای گذراندن سایر مراحل، لینک موردنظر را انتخاب کنید.
زمانیکه روی لینک موردنظر کلیک کنید یا بهصورت خودکار وارد بخش کاربری خود خواهید شد یا در غیر این صورت، باید در صفحه نخست، اطلاعات مربوطه همانند کد ملی و شماره سیمکارت را وارد کرده و پروفایل جدیدی ایجاد کنید. البته در صورتی که نیاز به ثبتنام باشد، باید روی گزینه مربوطه کلیک کرده و ادامه مراحل را مطابق با تصویر زیر دنبال کنید. هنگامی که وارد پروفایل کاربری خود در سامانه همتا شدید، باید بخش اطلاعات ثبت مسافری را انتخاب کنید. در ادامه باید روی گزینه (کلیک کنید) موجود در جلوی اطلاعات گوشی موردنظر هم کلیک کنید.
گام یازدهم: زمانیکه روی گزینه مربوطه کلیک کردید، اطلاعات جدیدی در یک باکس نمایش داده خواهد شد. پس از آن که صحت اطلاعات را مورد بررسی قرار دادید، باید گزینه تأیید و پرداخت را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که هنگام انتخاب لینک موجود در پیامک بهصورت مستقیم وارد این بخش خواهید شد.
در صفحه پرداخت، باید درگاه موردنظر را انتخاب کرده و بهراحتی وجه را پرداخت کنید.
هنگامی که پرداخت شما موفقیتآمیز باشد، پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد.
گام دوازدهم: در بخش جدید یک باکس تأیید نتیجه پرداخت مشاهده خواهید کرد که با انتخاب گزینه مشاهده کد فعالسازی دستگاه، بهصورت مستقیم به بخش جدید هدایت خواهید شد.
گام سیزدهم: بهسادگی وارد بخش اطلاعات ثبت مسافری خواهید شد و این بار، کد فعالسازی را مشاهده خواهید کرد. البته به خاطر داشته باشید این کد ازطریق پیامک هم برای شما نمایش داده میشود. نکتهی قابلتوجه اینکه کد فعالسازی برای شماره سیمکارتی ارسال میشود که در سامانه گمرک هم وارد کردهاید.
تبریک میگوییم؛ هماکنون کد فعالسازی را دریافت کردهاید، اما بدان معنا نیست که گوشی را فعال یا اصطلاحاً رجیستر کردهاید. شما باید مراحل توضیح داده شده مربوط به فعالسازی گوشی نو را دنبال کنید.
آموزش انتقال مالکیت گوشی دست دوم
یکی از مهمترین بخشهای سامانه همتا و راهاندازی این طرح را میتوان اشراف اطلاعاتی نسبت به کلیه اقدامات همانند تغییر مالکیت و خرید و فروش دستگاه عنوان کرد. به همین منظور هم شاهد وجود یک بخش و قابلیت در سامانه همتا و کد دستوری #7777* هستیم که با انتخاب آن، میتوانید هنگام خرید و فروش دستگاه، مالکیت آن را هم تغییر دهید.
1. انتقال مالکیت گوشی ازطریق وب سایت hamta.ntsw.ir
نخستین روش تغییر مالکیت را میتوان ورود به سامانه همتا و ثبتنام در آن عنوان کرد. مراحل ثبتنام در بخشهای قبل توضیح داده شده است. شما پس از ثبتنام و ورود به بخش کاربری، یک گزینه با عنوان (انتقال مالکیت/فروش) را مشاهده خواهید کرد. هنگامیکه روی این گزینه کلیک کنید، در بخش جدید با صفحهای برخورد خواهید کرد که در آن کد ملی شما در وسط نمایشگر قرار گرفته و شناسه کلیه گوشیهایی که در مالیکت شما قرار دارد هم نمایش داده میشود. با انتخاب کد شناسه IMEI گوشی موردنظرتان و در ادامه انتخاب گزینه انتقال مالکیت یا فروش، بخش جدیدی نمایش داده خواهد شد که باید شماره سیمکارت خریدار را وارد کنید. با انجام این کار، یک کد فعالسازی جدید برای شماره موردنظرتان ارسال میشود و میتوان گفت که کار انتقال مالکیت گوشی ازطریق سامانه همتا به پایان رسیده است. در ادامه این خریدار است که باید ازطریق سامانه همتا که البته مراحل آن در بخشهای قبلی توضیح داده شد، وارد پروفایل کاربری خود شود و دستگاه را فعالسازی یا به عبارت دیگر، رجیستر کند.
2. انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری #7777*
در صورتی که قصد دارید انتقال مالکیت گوشی خود را ازطریق کد دستوری ذکر شده انجام دهید، ابتدا باید مالک دستگاه با سیم کارتی که گوشی موردنظر برای آن به ثبت رسیده است، اقدام به گرفتن کد دستوری #7777* کند. فرقی ندارد که سیمکارت در گوشی جدید یا همان گوشی قدیم قرار داشته باشد، مهم این است که سیمکارت مورد استفاده همان سیمکارت مالک دستگاه باشد.
در مرحله بعد باید فرد مالک، عدد 3 را انتخاب کند که همان انتقال مالکیت است.
در ادامه، مشترک یک لیست از شناسههای IMEI را خواهد دید. این لیست مربوط به گوشیهایی بوده که در مالکیت سیمکارت مربوطه قرار دارد. شما باید شناسه گوشی موردنظرتان که فروختهاید و قصد انتقال مالکیت آن را دارید، انتخاب کنید و گزینه ارسال را بزنید.
در این بخش از شما درخواست میشود شماره تلفن مقصد یا بهتر بگوییم، شماره تلفن خریدار را که هماکنون قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید، وارد کنید و ارسال را بزنید.
در این مرحله اطلاعات کامل مربوط به شناسه IMEI و شماره مقصد نمایش داده میشود که نیازمند تأیید شما خواهد بود. برای تأیید لازم است عدد ۱ را انتخاب و ارسال را بزنید.
در نهایت یک پیغام تأیید نمایش داده خواهد شد و بدینترتیب، کار انتقال مالکیت انجام میشود، اما معنای آن پایان کار نیست. پس از انجام کلیه مراحل بالا، یک پیامک حاوی کد فعالسازی برای شماره سیمکارت جدید ارسال خواهد شد.
خریدار باید مطابق با مراحل فعالسازی گوشی نو عمل کند و دستگاه را برای خود فعالسازی یا به عبارت دیگر، رجیستر کند. توجه داشته باشید که در صورت تعلل و انجام ندادن این کار، گوشی فعالسازی نخواهد شد و امکان دریافت سرویس از آن فراهم نمیشود. توجه داشته باشید که انتقال مالکیت دستگاه ازطریق اپلیکیشن همتا هم به همین صورت خواهد بود. مالک میتواند با ورود به اپلیکیشن و انتخاب انتقال مالکیت، این کار را بهسادگی هرچه تمامتر و مطابق با آن چه که در بخش اول گفته شد، انجام دهد تا کد فعالسازی برای خریدار ارسال شود. در این روش هم شرایط تفاوتی نخواهد داشت و باید کد فعالسازی توسط خریدار برای فعال کردن گوشی که خریداری کرده است، مورد استفاده قرار گیرد.
نکاتی درمورد دریافت کد رجیستری و نحوه استفاده از آن
همانطور که استحضار دارید با شروع طرح رجیستری گوشی موبایل، شرکتهای مختلف گارانتیکننده از طریق روشهای مختلف این کد را در اختیار کاربران قرار میدهند. اما در خصوص نحوه رجیستری سوالاتی برای کاربران به وجود میآید که ما در متن زیر به پاسخ برخی از آنها میپردازیم.
1. کد فعالسازی همتا چیست؟
کد فعالسازی همتا یک عدد شش رقمی است که کاربران برای انجام عملیات رجیستری گوشی به آن نیاز دارند. برای دستگاههای قانونی و شرکتی نیز این کدها روی جعبه یا کارت گارانتی گوشی ثبت میشود.
2. چرا به این کدها یکبار مصرف میگویند؟
اصطلاحاً به کدهای رجیستری کد یک بار مصرف همتا میگویند که این نامگذاری نشاندهنده استفاده از آنها فقط برای یکبار است و کد یکبارمصرف همتا پس از گذر زمان کوتاهی غیرقابل مصرف میشود.
3. گوشی را خریداری کردم ولی به محض قرار دادن سیمکارت درون آن پیامک هشدار با محتوا «دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از این تاریخ در شبکه، سرویس نخواهد گرفت». دریافت این پیام به چه معناست؟
این پیامک زمانی برای شما ارسال میشود که شما گوشی جدید خریداری کردید اما هنوز عملیات رجیستری را روی آن انجام ندادهاید. شما باید هرچه زودتر نسبتبه فعالسازی گوشی در سامانه همتا اقدام کنید که شامل دریافت کد همتا و مراحل ریجستر گوشی میشود.
4. اگر در آخرین مرحله از انجام عملیات فعالسازی پیغام «کد فعالسازی اشتباه است» را دریافت کنم. دریافت این پیام به چه معناست و برای رفع آن چه کنم؟
در این شرایط کد مورد استفاده شما یا مربوط به دستگاه دیگری است یا شما در ثبت آن دچار اشتباه شدهاید. در صورتی که مورد اول برای شما پیش آمد، باید کد رجیستری همتا را از فروشنده درخواست کنید. لازم به ذکر است در صورت قانونی بودن کالای خریداری شده، شما میتوانید کد رجیستری یا کد ریجستری همتا مربوط به گوشی خود را از شرکت گارانتی کننده نیز دریافت کنید.
5. آیا از کدهای رجیستری میتوان برای گوشیهای دیگر استفاده کرد؟
هر کد رجیستری مربوط به یک گوشی با شماره IMEI خاص است. این بدان معناست که برای هر گوشی تنها یک کد رجیستری یا کد ریجستری همتا صادر میشود و تنها همان گوشی به وسیله آن فعالسازی خواهد شد.
6. فعالسازی گوشیهای دو سیمکارت به چه صورت انجام میپذیرد؟
در مورد گوشیهای دو سیم کارت که درحالحاضر بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند، شما تنها با رجیستری یک IMEI میتوانید بهصورت خودکار و از طریق همان کد IMEI دوم خود را فعالسازی کنید.
7. اگر بعد از خرید گوشی شرکتی (با گارانتی معتبر) کد رجیستری همتا به همراه گوشی نبود یا کد فعالسازی مخدوش شد، چه کنیم؟
اگر گوشی که تهیه کردید به همراه خود کد فعالسازی نداشت یا کد در هنگام خراشیدن بخش مربوطه مخدوش شد، حتماً به شرکت گارانتیکننده تماس و کد رجیستری یا کد ریجستری همتا گوشی خود را از ایشان درخواست نمایید، زیرا تمام اطلاعات مربوط به این گوشیها و کد فعالسازی آنها در دیتابیس این شرکتها ثبت شده است.
8. آیا برای خرید گوشی دست دوم هم کد فعالسازی نیاز است؟
برای خرید گوشی دست دوم هم به کد فعالسازی نیاز دارید، ولی نحوه دریافت این کد با گوشی نو که کد روی کارت گارانتی یا جعبه گوشی است فرق دارد. در این حالت فروشنده گوشی باید از طریق سامانه همتا و از طریق فرایند انتقال مالکیت، کد جدید را برای خریدار دریافت و ارسال نماید.
9. کد فعالسازی در گوشیهای شرکتی، در کجا قرار دارد؟
درحالحاضر بیشتر شرکتهای گارانتیکننده مانند مایکروتل، مدیا پردازش، هماتلکام، کاوش تیم، نیکان سرویس، بزرگمهر، همراه ویژن، انفورماتیک گستر و داریا همراه کدهای رجیستری گوشیهای خود را روی کارت گارانتی صادره از سوی خودشان یا روی جعبه گوشی ثبت میکنند.
10. آیا گوشیهایی که قبل از شروع این طرح مورد استفاده قرار گرفتهاند نیازی به رجیستری دارند؟
خیر. این گوشیها نیاز به رجیستری ندارند و کاربران به راحتی میتوانند از آنها استفاده کنند.
11. آیا برای رجیستر کردن گوشی باید هزینهای پرداخت کنیم؟
باید بگوییم که خیر؛ عملیات فعالسازی گوشی یا رجیستر کردن گوشی کاملاً بهصورت رایگان و بدون پرداخت هزینه است. درصورت درخواست هزینه از سوی فروشنده از پرداخت هرگونه وجه نقدی برای رجیستر کردن گوشی جدا خودداری نمایید؛ زیرا طبق گفته وزارت صمت انجام عمل رجیستر کردن گوشی کاملا رایگان است.
12. رمز موقت چیست و تفاوت آن با کد فعالسازی تلفن همراه چیست؟
زمانیکه کاربر قصد ورود به سامانه همتا را دارد، کدی به عنوان رمز موقت برای او ارسال میشود و تنها با استفاده از این کد همتا مشترک میتواند به حساب کاربری خود در سایت همتا ورود کند. کد رجیستری اما کدی است که مشترک از طریق آن گوشی خود را در سامانه همتا ثبت مینماید.
13. آیا برندهای آمریکایی مانند اپل و بلکبری قادر به دریافت کد رجیستری هستند؟
باید بگوییم بله؛ در صورتیکه گوشی مربوط با این برندها از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده باشد مشکلی برای دریافت کد رجیستری نخواهد داشت.
14. آیا گوشیهای موجود در بای چک رجیستر شده هستند و کد رجیستری دارند؟
پاسخ این سوال بله است؛ تمامی گوشیهای موبایل عرضه شده در فروشگاه اینترنتی بای چک رجیستر شده هستند و همچنین تمامی گوشیها دارای گارانتی معتبر شرکتی نیز هستند و از کد ریجستری همتا پشتیبانی میکنند.
15. آیا نحوه رجیستری گوشیهای جدید با مدلهای قدیمی فرق دارد؟
باید بگوییم خیر؛ تمامی محصولات از روند یکسانی برای فعالسازی تلفن همراه در سامانه همتا برخوردار هستند و نحوه رجیستری گوشی آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد.
16. برای فعالسازی گوشی غیر فعالشده چه کار باید کنیم؟
فعالسازی گوشی غیر فعالشده زمانی رخ میدهد که پس از خرید گوشی نسبتبه فعالسازی تلفنهمراه در سامانه همتا اقدام نکنید. برای فعالسازی گوشی غیر فعالشده تنها کافی است که وارد وبسایت همتا شوید و پس از دریافت کد همتا نسبتبه فعالسازی گوشی غیر فعالشده اقدام کنید.
17. سایت رجیستری گوشی همتا چه خدماتی ارائه میدهد؟
شما از سایت رجیستری گوشی همتا علاوهبر اینکه میتوانید برای فعالسازی گوشی موبایل اقدام کنید، امکان گرفتن استعلام اصالت کالا را نیز خواهید داشت. همچنین میتوانید از سایت رجیستری گوشی نسبتبه انتقال مالکیت اقدام کنید.
18. آیا دریافت کد فعالسازی گوشی هزینه دارد؟
پاسخ این سوال خیر است. شما نیازی به پرداخت مبلغی جهت دریافت کد فعالسازی گوشی ندارید و طبق گفتهی وزارت صمت، فعالسازی گوشی در سامانه همتا بهصورت کاملاً رایگان صورت میگیرد.
19. پس از دریافت کد فعالسازی گوشی چه کاری باید انجام دهیم؟
پس از دریافت کد فعالسازی گوشی باید از مسیری که مراحل فعالسازی تلفن همراه را انجام میدهید نسبتبه وارد کردن کد فعالسازی همتا اقدام نمایید تا مراحل فعالسازی تلفن همراه جدیدتان به پایان برسد.
20. چگونه گوشی را رجیستر کنیم و فعال سازیم؟
در پاسخ به پرسش چگونه گوشی را رجیستر کنیم باید گفت که روشهای متعددی برای فعالسازی گوشی موبایل وجود دارد. شما میتوانید از سامانه همتا برای فعالسازی گوشی موبایل خود استفاده کنید که شامل روشهایی مانند ارسال پیامک، مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن سامانه همتا میشود.
21. کد سامانه همتا برای ریجستر گوشی را از کجا دریافت کنم؟
روشهای متعددی برای دریافت کد سامانه همتا وجود دارد و شما با انجام این روشها میتوانید کد سامانه همتا برای ریجستر گوشی را از طریق پیامک دریافت کنید. تنها کافی است پس از ورود به سامانه همتا مراحل ذکر شده را طی کنید.
شرایط و نحوه خرید اقساطی گوشی موبایل از بای چک
برای آغاز روند اعتبارسنجی ابتدا به صفحه اصلی سایت بای چک مراجعه و روی منو بای چک کلیک کنید سپس دکمهی ثبت سفارش را بزنید؛ فرم اطلاعاتی را پیش روی خود خواهید داشت با پر کردن فرم منتظر تماس همکاران ما باشید پس از حداقل 24 ساعت و یا حداکثر 72 ساعت از طریق تماس با بای چک و یا با مراجعه به سایت و صفحه پیگیری ثبت نام اقساطی، با وارد کردن کد ملی خود از نتیجه ثبت نام مطلع شوید؛ باید اطلاعات مورد نیاز را در زمان ثبت نام با دقت تکمیل نموده و کد رهگیری که همان کد ملی شماست را دریافت کنید. دقیق بودن اطلاعات به سرعت روند اعتبارسنجی کمک میکند، ضمناً نتایج از طریق پیامک و ایمیل به اطلاع شما میرسد. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص میتوانید با تلفن 88641965 تماس حاصل فرمایید.
همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال اینجا کلیک کرده و پاسخ پرسش خود را در صفحه بازشده جدید بیابید.