ظاهراً هدف جدید اپل، خرید تیم فوتبال منچستر یونایتد است

خرید تیم فوتبال منچستر یونایتد

اپل مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری، هرچند وقت‌ به‌دنبال خرید استارتاپ‌ها و سایر شرکت‌ها بوده است، اما درحال‌حاضر طی اقدامی عجیب، تصمیم دارد باشگاه فوتبال منچستر یونایتد را خریداری کند. طبق گزارش روزنامه‌ی دیلی‌استار، مدیران اپل تمایل خود را برای گفت‌وگو درمورد معامله‌ی احتمالی با جوئل و اورام گلیزر، مالکان فعلی منچستر یونایتد ابراز کرده‌اند. قیمت درخواستی مالکان این باشگاه ابتدا 8.25 میلیارد پوند (تقریباً 10 میلیارد دلار) تعیین شده بود، اما ظاهراً اپل قصد دارد این معامله را با قراردادی به ارزش 5.8 میلیارد پوند نهایی کند.

به‌نقل از Macworld، مبالغ صعودی ذکر شده ازطرف مالکان باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در دنیای ورزش، رکورد قیمت 4.25 میلیارد پوندی را که توسط باشگاه چلسی در ماه می ثبت شده بود را شکست. همچنین ارزش فعلی تیم منچستر یونایتد برای گلیزرها که این باشگاه را در سال 2005 با رقمی کمتر از 800 میلیون پوند خریداری کردند، مبلغ درخورتوجهی محسوب می‌شود. البته چنین رقمی برای شرکت بزرگی همچون اپل خیلی زیاد نیست زیرا درآمد این برند در سه‌ماهه گذشته از فروش آیپد، معادل ارزش باشگاه فوتبال موردبحث است.

البته احتمال این‌که اپل یک تیم فوتبالی مطرح را خریداری کند خیلی دور از ذهن است؛ زیرا این شرکت آمریکایی هیچ تجربه‌ای در اداره‌ی تیم ورزشی ندارد و اگرچه این معامله ارزشی معادل فروش سه‌ماهه‌ی آیپد دارد اما همچنان ریسک مالی بزرگی به حساب می‌آید. بنابراین در‌حال‌حاضر نمی‌توان با اطمینان درمورد احتمال خرید باشگاه فوتبال منچستر یونایتد اظهار نظر کرد. نکته‌ی قابل‌توجه این است که ایلان ماسک نیز قبلاً تمایل خود را به خرید این تیم فوتبالی اعلام کرده بود. چنین اخباری مطمئناً تأثیر زیادی روی جنبه‌ی تبلیغاتی نام‌های تجاری بزرگ خواهد داشت و علاوه‌براین شاهد طوفانی از شایعات درمورد آن خواهیم بود.

شایان ذکر است که خرید تیم مطرح فوتبالی توسط اپل بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. سریال تلویزیونی تد لاسو، که در سرویس استریم اپل TV Plus پخش می‌شود، مربوط به داستان یک مربی آمریکایی بی‌خبر از همه‌جا اما دوست‌داشتنی است که مربی‌گری تیم فوتبال بریتانیا را برعهده می‌گیرد. این سریال یکی از برترین موفقیت‌های سرویس استریم محتوای اپل در دوسال گذشته بوده است. ازطرف دیگر غول فناوری آمریکایی به‌زودی امتیاز پخش مسابقات فوتبال MLS را در ایالات‌متحده به‌دست خواهد آورد. اکنون درصورت خرید تیم منچستریونایند، اپل می‌تواند از آن به‌عنوان اهرمی برای گسترش پوشش خدمات خود در سایر کشورهای جهان استفاده کند و علاوه‌براین باشگاه مذکور به یک ابزار تبلیغاتی بسیار عالی برای این برند تبدیل خواهد شد. درهرصورت، هرچقدر که ایده‌ی خریداری یک باشگاه فوتبال برای اپل بسیار جالب به‌نظر می‌رسد، اما بعید است که به واقعیت بپیوندد.