در این مقاله قصد داریم به مقایسه تیبا 2 با کوییک بپردازیم اما قبل از آن باید به مواردی اشاره کنیم. در طی 10 سال اخیر که بهصورت تماموقت مشغول مطالعه و ترجمه اخبار مربوط به دنیای خودرو به ویژه بازارهای جهانی هستیم به ندرت شاهد خودروسازانی بودهایم که خودروهایی در یک کلاس خودرو و در واقع رقبایی برای خود تولید کنند؛ اما اوضاع در کشور ما کاملاً متفاوت است و دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا انبوهی از خودروهای به ظاهر متفاوت اما در باطن یکسان را با قیمتهای مشابه یکدیگر تولید میکنند. این امر به معنی افزایش هزینهها و رقابتی داخلی خواهد بود که روی فروش تأثیر میگذارد. از جمله این محصولات میتوان به خانواده پژو و سمند در ایرانخودرو و تیبا و کوییک در سایپا اشاره کرد که همگی از پلتفرم، پیشرانهها و اجزای مشترکی بهره میبرند و تنها تغییراتی در بدنه و ادوات کابین دارند. ما در بای چک تصمیم داریم به مقایسهای مفصل بین دو خودروی تیبا 2 و کوییک بپردازیم، هاچبکهایی که اگرچه در ظاهر کمی متفاوت به نظر میرسند اما باطن مشابهی دارند و خریداران شاید با دیدن آنها بر سر دوراهی انتخاب قرار گیرند. پس اگر قصد خرید تیبا 2 یا کوییک را دارید و بر سر دوراهی قرار گرفتهاید با ما همراه باشید.
تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا از پلتفرم بهروزتر درمقایسه با پراید بهره میبرد و درحقیقت اگر با آن بهعنوان مدل بهبودیافته پراید برخورد کنید حس بسیار بهتری خواهید داشت. با استقبال مناسب از تیبا و همچنین وجود تقاضای زیاد برای خودروهای هاچبک، سایپا تصمیم گرفت نسخه بدون صندوق این خودرو را نیز تولید کند و آن را با دو تیپ SX و EX به بازار عرضه کرد که اختلافشان به چند آپشن محدود همچون آینهها و شیشههای عقب برقی خلاصه میشد. البته درحالحاضر فقط تیپ EX تیبا 2 تولید میشود و نسخههایی محدودی از آن با پسوند پلاس نیز روانهی بازار شده که ازلحاظ قوای محرکه و گیربکس تغییری ندارند و تنها دارای برخی آپشنهای بیشتر همچون باربند سقفی، نمایشگر لمسی، حسگر دندهعقب، تریم مشکی داخلی و… هستند. شایان ذکر است که کاربران از از تیبا 2 استاندارد استقبال بیشتری نسبتبه تیبا 2 پلاس کردهاند.
شرکت سایپا زمانیکه تیبا 2 را بهعنوان جایگزین ارزانقیمتتر پژو 206 روانهی بازار کرد با استقبال بالایی مواجه شد و به فکر عرضهی کوییک افتاد. کوییک درواقع نسخهی هاچبک کراس ساینا بهشمار میرود که براساس تیبا سدان شکل گرفته است. این خودرو در بخش جلو تفاوتهای زیادی با ساینا ندارد اما در بخش عقب از طراحی متفاوتی بهره میبرد. البته وقتی از پروفایل جانبی به کوییک نگاه کنید متوجه یکسان بودن طراحی آن با تیبا خواهید شد. کوییک هم در تیپهای مختلفی همچون R، S و اتوماتیک تولید شده و درحالحاضر نیز بازار خوبی دارد. این خودرو از نظر قوای محرکه و گیربکس تفاوتی با تیبا 2 ندارد.
مقایسه طراحی تیبا 2 و کوییک
شرکت ایتال دیزاین طراحی ظاهری تیبا را برعهده دارد؛ اما در همان نگاه اول هم قدیمی و از رده خارج بودن این طراحی بهطور کامل حس میشود. چراغهای جلوی تیبا هماهنگی چندانی با جلوپنجره ندارند و این قطعه میتوانست عریضتر طراحی شود. مه شکنها و ورودی زیرین سپر نیز نهایت سادگی را دارند. در نمای جانبی یک خط دیده میشود که از گلگیر شروع شده و در نیمه محو میشود و در عقب نیز دوباره شروع شده و البته هماهنگی بین این خطوط دیده نمیشود. شاید نمای عقب تیبا ۲ بهترین بخش ظاهری این هاچبک تلقی شود. چراغها اگرچه طراحی سادهای دارند اما در جای مناسب تعبیه شدهاند و در ادامه باید اشاره کنیم که این شرکت در محل نصب مه شکن از 206 الهام گرفته است.
اگرچه کلیت خودرو کوییک مشابه تیبا 2 میباشد، اما به وضوح میتوان ظاهر این ماشین را شکیلتر دانست. چراغهای جلو تیرهتر نسبت به ساینا و سپر بازنگری شده نمای جلوی قابل قبولی را ارائه میکنند و پلاستیکهای محافظ دورتادور بدنه نیز بر حس کراس بودن خودرو افزودهاند. در پروفایل جانبی همان طراحی تیبا 2 قابل مشاهده است اما گلگیر جلو کمی تغییر یافته و البته باربند سقفی نیز دیده میشود. به موارد ذکر شده باید دستگیرههای درب جدید را نیز اضافه نمود نمای عقب کوییک اگرچه هماهنگی بخش جلو را ندارد ولی از چراغهای دو قطعهای استفاده کرده و بیشباهت به برخی محصولات روز دنیا نیست. در مجموع باید طراحی کوییک را یک سر و گردن بالاتر از تیبا 2 دانست و در این بخش کوییک برندهی میدان است.
مقایسه طراحی داخلی تیبا 2 و کوییک
تیبا 2 در بخش کابین کاملاً مشابه عضو صندوقدار خانوادهی خود است؛ بنابراین در این بخش شاهد طراحی قدیمی و خستهکننده هستید. تمام اجزا از پلاستیک خشک و خراش پذیر ساخته شدهاند و اگرچه این طراحی درمقایسه با پراید یک پیشرفت به حساب میآید اما در برابر سایر خودروهای بازار حرفی برای گفتن ندارد. برخی موارد همچون فرمان و دستهراهنما و برفپاککن نیز از پراید گرفته شدهاند. اگرچه نمیتوان نمرهی قابل قبولی به طراحی کابین و جنس متریال استفاده شده در تیبا 2 داد اما ارگونومی آن مشکل چندانی ندارد. ازلحاظ فضای کابین نیز باید گفت این خودرو در بخش جلو مشکلی برای افراد قدبلند نخواهد داشت هرچند بخش عقب کابین خیلی مناسب بزرگسالان نخواهد بود ولی فضای پا در مقایسه با پژو 206 بیشتر درنظر گرفته شده است.
کابین کوییک درمقایسه با تیبا 2 تغییراتی زیادی را تجربه کرده است، اگرچه پشت آمپرها مشابه تیبا 2 میباشد اما الباقی بخشها توسعه یافتهاند. البته منظور از توسعه تنها در ظاهر ادوات است و جنس آنها تفاوت زیادی با تیبا 2 ندارد. تریم مشکی کابین حس و حال بهتری را ارائه میکند و کنسول میانی نیز طراحی بهتری دارد. ازلحاظ فضای کابین نیز تفاوت چندانی بین تیبا 2 و کوییک وجود ندارد هرچند بخش عقب کابین تیبا 2 اندکی جادارتر به نظر میرسد. شایان ذکر است که در بخش مقایسهی طراحی کابین و ادوات بهکار رفته هم کوییک برندهی میدان میباشد.
مقایسه پیشرانه و گیربکس تیبا 2 و کوییک
خودروسازان داخلی استاد بهرهمندی از پلتفرمها، پیشرانهها و گیربکسهای مشترک برای خودروهایی هستند که تنها در برخی اجزا همچون چراغها تفاوت دارند. تیبا 2 و کوییک ازلحاظ موارد اشاره شده مشترک هستند و در بخش پیشرانه شاهد یک نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 هستیم که در واقع نسخهی بهبودیافته از پیشرانه پراید بهشمار میرود و قدرت 87 اسب بخاری و گشتاور 128 نیوتون متری تولید میکند. همکار پیشرانه یاد شده نیز گیربکس 5 سرعته دستی بوده هرچند همانطور که گفتیم نسخهی اتوماتیک کوییک هم تولید شده است.
در بخش سواری باید بگوییم که تیبا 2 و کوییک تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و وقتی پشت فرمان این دو خودرو بنشینید حس و حال پراید برای شما تداعی خواهد شد. البته پیشرانه کشش خوبی دارد و ترمزها نیز قویتر از پراید هستند. میدان دید به طرفین خوب بوده و سیستم تعلیق نیز اگرچه سر و صدای زیادی دارد اما در شهر نرمی مناسب دارد و شما را راضی خواهد کرد. نکته منفی تیبا 2 و کوییک به صدای زیاد پیشرانه مربوط میشود که در دورهای بالا واقعاً قابلتحمل نخواهد بود. نکته مثبت این پیشرانه را میتوان هزینههای نگهداری بهنسبت پایین و مصرف سوخت مناسب نسبتبه با سایر خودروهای بازار عنوان کرد.
مقایسه امکانات و تجهیزات تیبا 2 و کوییک
تیبا 2 از تجهیزات پیش پا افتادهای همچون کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، آینههای جانبی و شیشههای برقی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، صندلی عقب تاشو و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع بهره میبرد که موارد اشاره شده جزء تجهیزات و امکانات خودروهای چند دهه پیش هستند.
کوییک نیز اگرچه تفاوت چندانی با تیبا 2 ندارد اما از جمله تجهیزات آن میتوان به مواردی همچون حسگر پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمهخودکار، کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، آینهها و شیشههای برقی، کامپیوتر سفری و… اشاره کرد. در این بخش از مقایسه تیبا 2 با کوییک باید گفت هیچ یک از این دو خودرو برتری واضحی نسبت به یکدیگر ندارند و تنها در برخی موارد جزئی از همدیگر متمایز میشوند.
مقایسه قیمت تیبا 2 و کوییک
همانطور که اشاره کردیم این دو خودرو به نوعی رقیب یکدیگر محسوب میشوند؛ زیرا تفاوت قیمتی چندانی با یکدیگر ندارند و از نظر ابعاد، مشخصات فنی و… نیز در یک کلاس واقع شدهاند. مقایسه تیبا 2 با کوییک از نظر قیمتی را می توانید در جدول زیر تماشا کنید:
قیمت روز خودروهای سایپا: تیبا و کوییک |
|||
مدل |
مشخصات |
قیمت نمایندگی |
قیمت بازار |
تیبا 2 هاچ بک |
رینگ فولادی |
126,936,000 |
205,000,000 |
تیبا 2 هاچ بک |
پلاس |
— |
213,000,000 |
کوییک ساده |
گیربکس دستی |
168,061,000 |
217,000,000 |
کوییک R |
گیربکس دستی |
178,020,000 |
226,000,000 |
کوییک S |
گیربکس دستی |
184,549,000 |
235,000,000 |
کوییک پلاس |
اتوماتیک |
277,153,000 |
350,000,000 |
مقایسه مزایا و معایب تیبا 2 با کوییک
در این بخش باید بگوییم که نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو در اکثر بخشها مشترک میباشد. از موارد مثبت دربارهی این خودروها میتوان به بازار دستدوم خوب (هرچند بازار خرید و فروش تیبا ۲ شاید اندکی بهتر باشد)، هزینههای نگهداری بهنسبت پایین، پیشرانه با توان مناسب درمقایسه با جثه، فضای کابین قابلقبول و سواری نرمتر درمقایسه با خودرویی همچون پژو 206 اشاره کرد. نقاط منفی تیبا 2 و کوییک نیز شامل مواردی همچون طراحی قدیمی (به ویژه درمورد تیبا 2)، متریال و ادوات بکار رفته قدیمی و با کیفیت پایین در کابین، هندلینگ ضعیف، صدای زیاد پیشرانه در کابین و… اشاره کرد.
جمعبندی
تیبا ۲ و کوییک هاچبکهای شهری سایپا محسوب میشوند که علیرغم برچسب قیمتی بالا در بازار همچنان مشتریان زیادی دارند هرچند همه میدانیم این استقبال نه به خاطر کیفیت و طراحی مدرن این دو خودرو بلکه به خاطر شرایط اقتصادی و ناچار بودن مشتری در انتخاب خود است. از مقایسه تیبا 2 با کوییک به این نتیجه میرسیم که هر دو خودرو یک روح در دو بدن هستند و ازلحاظ قیمتی نیز اختلافی حدود 10 الی 15 میلیون تومانی با یکدیگر دارند. برخی افراد پرداخت چند میلیون بالاتر را برای خودرویی که مشابه تیبا 2 است امری بیهوده میدانند اما برخی نیز معتقدند کوییک ارزش پرداخت بیشتر را دارد چراکه از طراحی ظاهری و داخلی بهتری بهرهمند شده است. درنهایت باید بگوییم که نظر خریدار در این مورد تعیینکننده میباشد؛ اگر ترجیح میدهید خودرویی ارزانتر خریداری کرده و خودتان مبلغی را صرف ارتقای ظاهری و داخلی آن بکنید تیبا 2 انتخاب بهتری خواهد بود اما اگر خودرویی با ظاهر متفاوت را ترجیح میدهید شاید بهتر باشد کوییک را برای خرید انتخاب کنید.
شرایط و نحوه خرید اقساطی خودرو از بای چک
برای آغاز روند اعتبارسنجی ابتدا به صفحه اصلی سایت بای چک مراجعه و روی منو بای چک کلیک کنید سپس دکمهی ثبت سفارش را بزنید؛ فرم اطلاعاتی را پیش روی خود خواهید داشت با پر کردن فرم منتظر تماس همکاران ما باشید پس از حداقل 24 ساعت و یا حداکثر 72 ساعت از طریق تماس با بای چک و یا با مراجعه به سایت و صفحه پیگیری ثبت نام اقساطی، با وارد کردن کد ملی خود از نتیجه ثبت نام مطلع شوید؛ باید اطلاعات مورد نیاز را در زمان ثبت نام با دقت تکمیل نموده و کد رهگیری که همان کد ملی شماست را دریافت کنید. دقیق بودن اطلاعات به سرعت روند اعتبارسنجی کمک میکند، ضمناً نتایج از طریق پیامک و ایمیل به اطلاع شما میرسد. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص میتوانید با تلفن 88641965 تماس حاصل فرمایید.
همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال اینجا کلیک کرده و پاسخ پرسش خود را در صفحه بازشده جدید بیابید.
درحالحاضر فروش اقساطی تیبا 2 و کوییک نسبتبه فروش نقدی پیشتاز بوده است و مردم تمایل بیشتری به این روش خرید خودرو از خود نشان میدهند. در فروش اقساطی خودرو های داخلی مشتری میتواند به راحتی خودروی مورد نظر خود را به صورت شرایطی و در چندین قسط خریداری کند و دیگر هزینههای زیادی که باید بابت خرید نقد بپردازد را متحمل نخواهد شد. ما در فروشگاههای بای چک فروش اقساطی خودرو داخلی و خارجی را به مشتریان خود عرضه میکنیم و میتوانید در اقساط بلند مدت حداکثر 24 ماهه خودرویی که مد نظر دارید را خریداری کنید.